تهویه صنعتی, چیلر, هواساز

کاربرد چیلر و تهویه مطبوع در پرورش قارچ

کاربرد چیلر در پرورش قارچ

امروزه یکی از پر مصرف ترین و مهمترین مواد غذایی که در  کل دنیا طرفدار دارد قارچ  خوراکی می باشد. در حال حاضر، پرورش قارچ و تولید این ماده غذایی، یکی از پردرآمد ترین مشاغل جوامع محسوب می شود. خوردن قارچ و استفاده آن در طبخ غذاهای لذیذ، بسیار لذت بخش است اما به عنوان یکی از محصولات کشاورزی، کشت و تولید آن بسیار پر زحمت می باشد و ما می خواهیم کاربرد چیلر در پرورش قارچ  و دیگر دستگاههای تهویه مطبوع را در این مقاله بررسی کنیم.

پرورش قارچ

قارچ ها در محیط تاریک و مرطوب و با دمای مناسب رشد بیشتر و بهتری خواهند داشت (دمای ایده آل جهت رشد مناسب قارچ بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد که این دما می تواند تا ۲۴ درجه سانتیگراد افزایش داده شود). به دلیل وجود دی اکسیدکربن موجود در محیط سالن باید سیستمی به عنوان سیستم تهویه مطبوع سالن پرورش انتخاب شود که دما را در محدوده مناسب نگه داشته و رطوبت سالن را افزایش دهد و در عین حال دی اکسید کربن را خارج کرده و هوای تازه جایگزین آن کند.ضمن اینکه این دستگاه باید قابلیت این را داشته باشد که درفصول گرم عمل سرمایش و در فصول سرد عمل گرمایش را انجام دهد.

عوامل موثر و مورد نیاز در پرورش قارچ

پرورش قارچ
  • رطوبت و دمای مناسب در سالن جهت رشد مطلوب قارچ
  • میزان اکسیژن و دی اکسید کربن
  • رفع مشکل رشد میکروارگانیسم های نامطلوب
  • ایجاد شوک و افت شدید درجه حرارت درسالن

روش های مختلفی جهت تامین هوای مطلوب و تهویه مطبوع سالن های تولید قارچ وجود دارد که عبارتند از:

الف) چیلر و هواساز   ب) ایرواشر  ج) زنت   د) اکونوپک

در این بخش به بررسی سیستم هواساز و کاربرد چیلر در پرورش قارچ پرداخته ایم.
دستگاه چیلر و هواساز بخش مهمی از تاسیسات مرکزی تهویه مطبوع سالن پرورش قارچ، می باشد و یکی از تجهیزات صنعتی است که به منظور تنظیم و تأمین رطوبت و دمای مورد نیاز و کنترل هوای مطلوب سالن برای رشد قارچ ها در این صنعت به کار می رود. هواسازهایی که در سالن پرورش قارچ نصب می شوند مجهز به تجهیزات ابزار دقیق برای کنترل و تنظیم شرایط دقیق محیط هستند. افزایش یا کاهش رطوبت محیط رشد قارچ ها صرفاً از طریق هواسازها قابل تنظیم می باشد و با توجه به حساسیت این صنعت، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع بسیار ضروری می باشد.

پرورش قارچ

این دستگاه ها شامل کویل خنک کننده ایست که در آن هوای گرم از سالن جریان می یابد، خنک می شود و به سالن می رود تا آن را خنک نگه دارد. گردش هوا توسط فن های دمنده انجام می شود و یک بسترفیلترآلومینیومی در قسمت تهویه هوا امکان تمیز کردن هوا را فراهم می کند.

پرورش قارچ
پرورش قارچ

نوشته های مشابه