فن کویل

راهنمای خرید فن کویل خانگی و صنعتی

سفارش فن کویل

در این مطلب قصد داریم با دستگاه فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی و مزایا و معایب و همچنین نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

فن کویل Fan Coil خانگی یا صنعتی دستگاهی ساده شامل یک مبدل حرارتی (Coil) و یک فن هوادهی (Fan) است. این دستگاه اغلب در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی که دارای سیستم تهویه مطبوع و چیلر مرکزی هستند، استفاده می شود.

از فن کویل ها می‌توان برای تولید گرمایش و سرمایش محیط استفاده کرد. کنترل گرما و سرما در فن کوئل Fan Coil توسط سوئیچ دستی یا ترموستات Thermostat انجام می شود. ترموستات Thermostat وظیفه کنترل سرعت فن و یا میزان جریان آب ورودی به کویل را توسط شیر کنترل، به عهده دارد.

فن کویل ها برای آن که انرژی تولید شده توسط منبع انرژی (گرم کننده یا خنک کننده) را به محیط بفرستند، اغلب از دو لوله (گرم یا سرد) یا چهار لوله (ورود و خروج آب گرم و سرد به طور همزمان) استفاده می‌کنند. دستگاه فن کویل Fan Coil چهار لوله ای به دلیل قابلیت تامین همزمان گرما و سرما بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فن کویل fan coil چیست؟

نحوه عملکرد

فن کویل Fan Coil خانگی یا صنعتی با مکش هوای اتاق و عبور آن از جریان آب سرد یا گرم داخل دستگاه، دمای هوای محیط را به میزان دلخواه گرم یا سرد می‌کند.

هوای ورودی به فن کویل Fan Coil ابتدا از روی فیلتر دستگاه عبور کرده و با کمک فن، از قسمت کویل عبور کرده و وارد اتاق می‌شود. همانطور که از توضیحات داده شده مشخص است، فن کویل ها به تنهایی قادر به ایجاد سرمایش و گرمایش محیط نیستند.

آب سرد مورد نیاز فن کویل ها در فصل گرم توسط چیلر Chiller و آب گرم مورد نیاز در فصل سرد توسط دیگ یا پکیج در موتورخانه تامین می‌شود. در نهایت آب سرد یا گرم تولید شده توسط پمپ‌ به فن کویل‌ها هدایت می‌شوند. کنترل دستگاه توسط یک سوئیچ دستی (خاموش/ روشن) یا یک ترموستات انجام می‌شود.

 

اجزای فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی

فن کویل از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه مهمترین اجزای یک دستگاه فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی را با هم مرور می‌کنیم.

  1. الکتروموتور: الکتروموتورها نیروی مورد نیاز برای چرخش فن را فراهم می‌کند.
  2. دمنده یا فن Fan : فن وظیفه به جریان انداختن هوا و پرتاب آن به فضای محیط را بر عهده دارد.
  3. کویل Coil : کویل ها در سه شکل آبی، گازی و برقی ساخته می‌شوند. کویل‌های برقی برای ایجاد گرما و کویل‌های گازی برای ایجاد سرمایش در محیط استفاده می‌شوند. کویل‌های آبی نیز برای هر دو حالت سرمایش و گرمایش کاربرد دارند.
  4. سینی درین یا تخلیه: هنگامی در ستگاه از کویل آبی استفاده می‌شود، مقداری آب تقطیر می‌شود که برای جمع آوری آن باید از سینی تخلیه استفاده کرد.
  5. فیلتر Filter: فیلترها وظیفه تصفیه هوای ورودی به فن کویل را به عهده دارند. فیلترها معمولاً قابل تعویض و شستشو هستند.
  6. جعبه برق: وسیله برق رسانی به الکتروموتور را به عهده دارد.

 

انواع فن کوئل Fan Coil خانگی و صنعتی

انواع فن کویلفن کویل ها از نظر ظاهری و نوع قرارگیری در محل نصب به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

  • فن کویل سقفی Ceiling fan coil
  • فن کوئل کانالی Ducted fan coil
  • فن کویل دیواری Wall fan coil
  • فن کوئل زمینی Floor standing fan coil
  • فن کویل کاستی Cassette fan coil 

فن کویل سقفی Ceiling fan coil همانطور که از نامش پیداست در سقف ساختمان نصب می‌شود. این نوع فن برای تامین گرمایش و سرمایش محیط های اداری، تجاری، مسکونی، بیمارستان ها و هتل ها به کار می‌رود. جنس بدنه این نوع فن کویل ها معمولاً از گالوانیزه ضد زنگ است. فن کویل های سقفی در دو نوع توکار و روکار تولید می‌شوند. نوع توکار درون سقف کاذب قرار می‌گیرد. نوع روکار نیازی به سقف کاذب ندارد و روی سقف نصب می‌شود.

فن کوئل کانالی Ducted fan coil درواقع نوعی از فن کویل‌ های سقفی توکار به شمار می‌رود. این مدل معمولاً در سقف کاذب نصب شده و توسط کانال های تعبیه شده هوای ورودی یا خروجی به آن هدایت می‌شود. فن کویل کانالی به دلیل صدای زیاد و حجم هوای بالایی که تولید می‌کند اغلب در راهرو ساختمان‌های تجاری، لابی‌ها و مکان‌هایی با سقف بلند استفاده می‌شود.

فن کوئل دیواری Wall fan coil بدنه ای شبیه به اسپلیت دارد و به شکل افقی روی دیوار و نزدیک سقف نصب می‌شود. از آنجایی که این فن کویل روی دیوار نصب می‌شود زیبایی و اندازه آن مهم است. نصب و راه اندازی این مدل آسان و سریع است.

فن کویل زمینی Floor standing fan coil به صورتی عمودی (شبیه شوفاژ) روی زمین و به صورت روکار نصب می‌شود. دریچه خروجی هوای بالای فن کویل، هوا را به سمت بالا پرتاب می‌کند. فن کویل زمینی نسبت به مدل های دیگر فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

فن کوئل های کاستی Cassette fan coil در سقف کاذب نصب شده و معمولاً دارای ۴ جهت مختلف برای پرتاب هوای سرد یا گرم هستند. کنترل این دستگاه ها اغلب از طریق ریموت کنترل انجام می‌شود.

تفاوت بین فن کویل Fan Coil و واحدهای انتقال هوا AHU چیست؟

فن کویل ها دستگاه های مستقلی هستند که هوای موجود در فضا را به گردش در آورده و با کمک سیستم های تهویه هوای مرکزی و شوفاژخانه سرمایش یا گرمایش محیط را تامین می کنند. اما واحدهای انتقال هوا (AHU) بخشی از یک سیستم HVAC هستند که هوا تولید شده توسط سیستم HVAC را از طریق کانال ها در محل مورد نظر پخش می کند.

مهمترین تفاوت این دو قابلیت کنترل مستقل دما است که در فن کویل ها وجود دارد.

مزایا و معایب استفاده از فن کویل Fan Coil

استفاده از فن کویل Fan Coil خانگی یا صنعتی نیز مانند هر دستگاه دیگری مزایا و معایبی دارد. در ادامه تعدادی از مزایا و معایب استفاده از این دستگاه را با هم بررسی می کنیم.

مزایای استفاده از فن کوئل Fan Coil خانگی و صنعتی

  1. این دستگاه به دلیل نوع سیستم لوله کشی به فضای کمی نیاز دارد.
  2. قابلیت کار با یک سیستم چیلر و حرارت مرکزی
  3. قابلیت کنترل مستقل دمای هر اتاق
  4. آلودگی احتمالی از اتاق ها به یکدیگر سرایت نمی‌کند. این موضوع خصوصاً در بیمارستان ها حائز اهمیت است.
  5.  به علت نوع سیستم کانال کشی، به هنگام حریق، کنترل آتش و دود‌ حاصل ازآن راحت‌تر از سیستم‌های تمام هوایی است.
  6. به علت توانایی کار با آب گرم دمای پایین می‌توان از آن در سیستم های با گرمایش خورشیدی استفاده کرد.

 

معایب استفاده از فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی

  1. تعمیر و نگهداری آن مشکل است و بخشی از تعمیر آن در محل انجام می‌شود.
  2. اگر دستگاه مرکزی سیستم کنترل رطوبت نداشته باشد، در مناطق با رطوبت بالا مناسب نخواهد بود.
  3. به تجهیزات و لوله‌هایی برای تخلیه آب نیاز دارد.
  4. به علت وجود فیلترهای ضعیف، فیلتراسیون هوا در آن با کیفیت بالا انجام نمی‌شود.
  5. چنانچه ازدستگاه هواساز مرکزی برای تامین هوای تازه استفاده نشود، هوای تازه به میزان کافی و با کیفیت مناسب وارد اتاق ها نمی‌شود.

راهنمای جامع انتخاب ، خرید و ساخت روفتاپ پکیج

استانداردهای ضروری در خرید فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی

هنگام انتخاب و خرید فن کویل علاوه بر کیفیت و قیمت دستگاه باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه مورد نظر شما استانداردهای لازم را دارا است. تعدادی از استانداردهای حائز اهمیت برای فن کوئل به شرح زیر است:

۱. استاندارد توزیع هوا: این استاندارد شامل مقدار جریان هوا، فشار هوا و توزیع هوای دستگاه فن کویل Fan Coil است.

۲. استاندارد نویز و صدا:  یکی از نکات مهم در کیفیت فن کویل Fan Coil، میزان نویز و صدای تولید شده توسط دستگاه است. به همین دلیل استاندارد نویز و صدا برای فن کوئل تدوین شده است. این استاندارد شامل حداکثر میزان صدا در فاصله‌های مشخص از دستگاه و همچنین محدوده‌ قابل قبول صدای تولید شده است.

۳. استاندارد راندمان انرژی: استفاده از یک فن کویل Fan Coil خانگی یا صنعتی با راندمان انرژی بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به آن شود. سعی کنید دستگاهی با بالاترین راندمان انرژی تهیه کنید.

۴. استاندارد ایمنی:  یکی از مهمترین و اصلی ترین استانداردها، استاندارد مربوط به ایمنی است. این استانداردها شامل استانداردهای الکتریکی و مکانیکی است. استانداردهای ایمنی، مقاومت و سلامت قطعات در برابر حرارت و آتش را تضمین می‌کند. همچنین شامل قوانین مربوط به نصب و ایمنی الکتریکی فن کویل است.

جمع بندی نهایی برای سفارش و خرید فن کویل Fan Coil

فن کویل Fan Coil یکی انواع سیستم های گرمایشی / سرمایشی است که با عبور هوا از یک کویل coil حاوی آب گرم یا سرد، گرمایش یا سرمایش محیط را تامین می‌کند. فن کویل ‌ها دارای انواع مختلفی از جمله دیواری، سقفی، کانالی و زمینی هستند.

به طور کلی می‌توان گفت که این دستگاه برای استفاده در محیط هایی که نیاز به تنظیم دمای جداگانه دارند، مناسب است. قیمت پایین، تنوع مدل و نصب ساده فن کوئل ‌ها، آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب و قابل توجه برای خانه‌ها و آپارتمان‌ها تبدیل کرده است.

با این حال، برای اطمینان از عملکرد و کارآمدی فن کوئل ها باید به تعمیر و نگهداری منظم آنها توجه داشت. چراکه املاح آب در کویل ها رسوب کرده و گرد و غبار موجود در هوا نیز باعث کندی عملکرد فن خواهد شد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تا زمانی که فن کویل کار می‌کند نیازی به سرویس و نگهداری ندارد.

اما این موضوع باعث می‌شود که تجهیزات فن کویل Fan Coil با فشار بالا به کار خود ادامه دهند، مستهلک شده و در نهایت هزینه زیادی را به مصرف کننده تحمیل کنند. مجموع این شرایط نشان می‌دهد که سرویس و نگهداری فن کویل Fan Coil ، امری ضروری است که باید دائماً انجام شود.

قیمت خرید و راه اندازی فن کویل Fan Coil خانگی و صنعتی

برای انتخاب و خرید یک فن کویل Fan Coil مناسب با نیازهایتان نیاز به یک مشاوره حرفه ای دارید. زاگرس تهویه آماده ارائه کلیه مربوط به خرید، نصب و راه اندازی فن کویل در سراسر کشور هست. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۰۲۳۳۵۰۰۴۰ تماس حاصل فرمایید.

منبع: wikipedia.org

نوشته های مشابه