چیلر

راهنمای جامع خرید و انتخاب مینی چیلر Mini Chiller

مینی چیلر بنر اصلی سفارش خرید

در این مطلب قصد داریم با دستگاه مینی چیلر Mini Chiller ، مزایا و معایب و همچنین کارکرد آن آشنا شویم. در صورتی که قصد انتخاب و خرید یک دستگاه مینی چیلر را دارید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

مینی چیلر Mini Chiller چیست؟

ساخت مینی چیلر

مینی چیلر ها Mini chiller چیلرهای کوچک هوا خنکی هستند که در ساختمان های مسکونی کوچک، کارگاه ها و فضاهای کوچک به کار برده می‌شوند. به همین دلیل به آنها چیلر های خانگی و یا چیلر های آپارتمانی نیز گفته می‌شود. این چیلر ها که ظرفیت‌ پایین و محدودی دارند، در دسته چیلرهای تراکمی قرار می‌گیرند.

ظرفیت تبرید این دستگاه ها اغلب بین ۲ تا ۳۰ تن متغیر است. مینی چیلر Mini chiller گرما را از طریق سیکل تبرید تراکمی تبخیری از یک مایع واسط (معولاً آب) گرفته و با ارسال آن به تجهیزات تهویه مطبوع ، سرمای مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کند.

 

نحوه عملکرد مینی چیلر Mini chiller : 

قبل از خرید مینی چیلر باید با نحوه کارکرد آن آشنا شوید. همانطور که پیش از این گفته شد مینی چیلر Mini chiller از طریق سیکل تبرید تراکمی تبخیری آب را خنک می‌کند و آب (یا سیال) خنک شده را برای گردش به فن کویل ها fan coil و هواساز ارسال می‌کند. مبرد بعد از وارد شدن به کمپرسور Compressor فشرده شده و فشار و دمای آن بالا می‌رود. پس از آن وارد کندانسور Condenser شده گرمای خود را از دست داده و از حالت گاز به حالت مایع فشرده در می‌آید. سپس از شیر انبساط Expansion valve عبور کرده و دچار افت فشار شدید می‌شود. در مرحله بعدی مبرد وارد اواپراتورEvaporator می‌شود.  در آنجا آب و مبرد در کنار هم قرار گرفته در نتیجه آب خنک می‌شود.

پس از این مرحله آب خنک شده به سمت فن کویل ها فرستاده می‌شود. مبرد نیز برای انجام مجدد سیکل وارد کمپرسور می‌گردد. این سیکل تار سیدن به دمای مطلوب محیط بارها و بارها تکرار می‌شود.

راهنمای جامع انتخاب ، خرید و ساخت روفتاپ پکیج

خرید مینی چیلر

اجزای تشکیل دهنده:

قطعات اصلی مینی چیلر تا حدود زیادی مشابه چیلر و شامل موارد زیر است:

  • کمپرسور (Compressor)
  • کندانسور (Condenser)
  • شیر انبساط (Expansion valve)
  • اواپراتور (Evaporator)

 

کمپرسور (Compressor): کمپرسور به عنوان یکی از اجزای اصلی دستگاه، وظیفه افزایش فشار در مبرد را بر عهده دارد. یکی از موارد بسیار مهم در مینی چیلر ها صدا و لرزش کم است. به همین دلیل استفاده از یک کمپرسور مناسب اهمیت دارد. در مینی چیلر ها معمولاً از کمپرسورهای اسکرال یا روتاری که مصرف پایین، صدا و لرزش کم و ضریب عملکرد بالا دارند، استفاده می‌شود.

کندانسور  (Condenser): کندانسورها وظیفه انتقال گرمای مبرد به فضای بیرون را برعهده دارند. کندانسور مینی چیلر ها معمولاً از نوع هوا خنک است. یعنی گرمای مبرد مستقیماً به محیط داده شده و از این طریق خنک می‌شود. به همین دلیل مینی چیلر Mini chiller را در فضای باز قرار می‌دهند.

شیر انبساط  (Expansion valve): شیر انبساط از نوع مکانیکی یا الکترونیکی است. این قطعه ساده به منظور کاهش فشار مبرد و کنترل میزان عبور آن در دستگاه تعبیه شده است.

اواپراتور (Evaporator): وظیفه اواپراتور پایین آوردن دمای آب تا میزان مورد نیاز است در این قطعه مبرد گرمای آب را گرفته و خود تبخیر می‌شود. عبور از اواپراتور آخرین مرحله سیکل‌تبرید است. اواپراتور ها تشکیل شده از صفحاتی با جنس فولاد یا مس هستند.

 

مزایای استفاده:

خرید و استفاده از مینی چیلر ها مزایای زیادی دارد از جمله:

  • نیاز به فضای کمتر. به علت کوچک و کم حجم بودن، مینی چیلرها فضای کمی برای نصب و راه اندازی نیاز دارند.
  • میزان مصرف مبرد. این دستگاه ها در مقایسه با چیلرها مصرف مبرد کمتری دارند.
  • عدم نیاز به استفاده از برج خنک کننده
  • قابلیت کنترل مستقل دما در هر اتاق با کمک فن کوئل
  • صدای پایین. به علت قرار گیری مینی چیلر در فضای بیرونی ساختمان و استفاده از کمپرسورهای کوچک، این دستگاه ها بسیار کم صدا هستند.
  • عملکرد مناسب و بازده بالا. مصرف انرژی در این دستگاه ها نسبت به نسل های قبلی پایین تر است. همچنین به علت عدم هدر رفت آب برای خنک کردن محیط، این دستگاه جزو سیستم های دوستدار محیط زیست قرار می‌گیرد.
  • طول عمر بالا. معمولاً قطعه ای که بیشترین استهلاک را در مینی چیلر Mini chiller دارد کمپرسور است که استفاده از نوع اسکرال در مینی چیلر ها این استهلاک را به حداقل رسانده. در کل می‌توان گفت مینی چیلرها عمر بالا و خرابی کمی دارند.
  • قابلیت استفاده در آب و هواهای مختلف. مینی چیلر ها به رطوبت حساس نیستند و در مناطق مرطوب نیز به خوبی وظیفه خنک کردن محیط را انجام می‌دهند.

معایب استفاده از مینی چیلر Mini chiller :

خرید و استفاده از مینی چیلر ها لاوه بر مزایای زیادی که دارد معایبی نیز دارد، از جمله:

  • ظرفیت محدود. محدودیت ظرفیت مینی چیلر ها باعث می‌شود تا نتوانند برای فضاهای بزرگ پاسخگو باشند.
  • به صرفه نبودن برای ساختمان های بزرگ. استفاده از مینی چیلر برای یک ساختمان بزرگ امکان پذیر نیست. همچنین در بسیاری از ساختمان های مسکونی بزرگ فضایی برای کانال کشی وجود ندارد. در صورتی که امکان کانال کشی وجود داشته باشد استفاده از چیلر به جای مینی چیلر در ساختمان های بزرگ به صرفه تر است.

مقایسه مینی چیلر و چیلر مرکزی :

از لحاظ عملکرد و ماهیت تفاوتی بین چیلر مرکزی chiller و مینی چیلر Mini chiller وجود ندارد. چیزی که اهمیت دارد شرایط یک پروژه است. شرایط ساختمان برای انتخاب و استفاده از چیلر chiller یا مینی چیلر Mini chiller اهمیت زیادی دارد. انتخاب خرید مینی چیلر Mini chiller برای ساختمان های بزرگ هزینه زیادی به همراه دارد. علاوه بر این هزینه برق مصرفی و نگهداری مینی چیلر Mini chiller در ساختمان های بزرگ بیشتر است. در این ساختمان ها استفاده از چیلر مرکزی به صرفه تر است.

اگر هر واحد ساختمان تمایل به استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش مستقل داشته باشند، انتخاب و خرید مینی چیلر یک انتخاب مناسب و به صرفه است.

جمع بندی نهایی برای سفارش و خرید مینی چیلر Mini chiller:

به علت ابعاد کوچک، مینی چیلر ها Mini chiller فضای کمتری برای نصب نیاز دارند و آنها را می‌توان روی پشت بام و یا تراس واحد نصب کرد.  اما در صورت نصب بر روی تراس صدای آن ممکن است برای سایر ساکنین آزار دهنده باشد.

در هنگام انتخاب محل نصب مینی چیلر ها باید به صدا و لرزش دستگاه و سهولت دسترسی برای سرویس و نگهداری آن توجه داشت. همچنین باید توجه داشت که در محل نصب امکان گردش هوا بر روی کندانسور دستگاه وجود داشته باشد.

در مینی چیلر Mini chiller نیازی به لوله کشی اضافه و انتقال آب از موتورخانه وجود ندارد. لوله کشی فقط داخل واحد انجام شده و دستگاه به فن کویل های داخلی متصل می‌شود.  آب سرد تولید شده توسط دستگاه با کمک پمپ به درون فن کویل ها منتقل می‌شود.

خرید و استفاده از مینی چیلر Mini chiller برای هر واحد از ساختمان، می‌تواند باعث مدیریت بهتر مصرف برق و کنترل گرما و سرما توسط ساکنین شود. با این وجود در مجتمع های مسکونی و ساختمان های اداری بزرگ، به علت تعداد بالای واحدها عملاً امکان استفاده از مینی چیلر وجود ندارد. چرا که نصب مینی چیلر در مجموع مساحت بیشتری اشغال می‌کند. در این ساختمان ها با انتخاب چیلر مرکزی می‌توان استفاده بهتری از از فضای ساختمان داشت.

در صورتی که قصد خرید دستگاه مینی چیلر Mini chiller را دارید می توانید با مجموعه زاگرس تهویه تماس بگیرید. زاگرس تهویه آماده ارائه کلیه خدمات نصب و راه اندازی مینی چیلر Mini chiller در سراسر کشور هست. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشخصات فنی با شماره تلفن ۰۹۰۲۳۳۵۰۰۴۰ تماس حاصل فرمایید.

منبع: wikipedia.org

نوشته های مشابه