چیلر, داکت اسپلیت

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک مرکزی

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک

به منظور بهبود بخشیدن به انتخاب صحیح سیستم سرمایشی جهت یک پروژه فرضی با کاربری مسکونی با تعداد ۱۲ واحد به متراژ ۲۰۰ متر مربع با سه اتاق خواب و یک سالن اجتماعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع می خواهیم  به مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک بپردازیم.

هر دو سیستم داکت اسپلیت (اسپلیت کانالی) و چیلر هواخنک مرکزی از جمله سیستم های پر کاربرد تهویه مطبوع محسوب می شوند که بسیار مناسب هستند. اما هر کدام از این سیستم ها بطور جداگانه دارای محاسن و معایبی هستند. که بسته به شرایط پروژه یکی نسبت به سیستم دیگری برتری پیدا می کند.
در پروژه فوق یک دستگاه چیلر هواخنک سه فاز به ظرفیت اسمی ۸۰ تن تبرید به همراه فن کویل های مربوطه را با ۲۶ دستگاه داکت اسپلیت های تکفاز به ظرفیت ۳ تن تبرید (هر واحد دو دستگاه داکت اسپلیت ۳ تن تبرید و دو دستگاه نیز جهت سالن اجتماعات) جهت کل پروژه مقایسه می کنیم.

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک

مقایسه فنی

* در چیلر هواخنک برای تمام واحدها دارای یک دستگاه بر روی پشت بام هستیم. ولی در داکت اسپلیت دارای دو دستگاه کندانسور (یونیت خارجی) جهت هر واحد هستیم که قرار دادن و جانمایی این دستگاه ها خود در ساختمان ها (علی الخصوص ساختمان های بلند مرتبه که تراس بزرگ نداشته باشند) معضل بزرگی می باشد.

* در داکت اسپلیت به وسیله کویل آب گرم در داخل هواساز دستگاه (یونیت داخلی) و در چیلر هواخنک از همان فن کویل ها و همان لوله کشی سرمایش با گردش آب گرم جهت گرمایش می توان استفاده کرد که در هر دو سیستم در فصول سرد سال مصرف برق چشمگیری نخواهیم داشت.
* در داکت اسپلیت به دلیل وجود کانال کشی های عایق شده در زیر سقف امکان تغییر و محدودیت در معماری سقف وجود دارد ضمن اینکه معمولا در پروژه های بازسازی امکان استفاده از کانال وجود ندارد ولی در چیلر هواخنک فقط قسمتی از سقف توسط فن کویل اشغال می شود.

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک
مقایسه داکت اسپلیت و چیلر هواخنک

* در داکت اسپلیت در حالتی که هر دو دستگاه روشن باشد مصرف برق کندانسورها و سر و صدای هواساز (یونیت داخلی) خواهیم داشت. ولی در چیلر هواخنک با وجود مستقل بودن فن کویل ها در هر اتاق و سالن سر و صدایی نخواهیم داشت.
* در داکت اسپلیت چون لوله کشی مسی انجام می شود طول لوله کشی نمی تواند زیاد باشد. ولی در چیلر هواخنک چون لوله کشی آب می باشد این محدودیت وجود ندارد.
* در هر دو سیستم داکت اسپلیت و چیلر هواخنک عموما بعد از هر فصل کاری می بایست سرویس شوند.
البته در چیلر هواخنک سرویس و نگهداری خاصی نخواهیم داشت. ولی در داکت اسپلیت سرویس سالانه بسیار اهمیت دارد.

* در هر دو سیستم برق تکفاز ۵۰ آمپر برای هر واحد کافی می باشد . ولی در پروژه هایی که از چیلر هواخنک به صورت سیستم مرکزی استفاده می شود می بایست مقدار آمپر برق سه فاز مشاعات را ارتقا داد.
* در این پروژه به برق سه فاز جهت مشاعات (چیلر هواخنک و آسانسور و مابقی قسمت های مشاعات دیگر) با قدرت ۱۵۰ آمپر نیاز داریم.
* قبض برق در هر دوره مصرف سرمایش و گرمایش در داکت اسپلیت بیشتر از چیلر هواخنک می باشد. چون برق مشاعات چیلر هواخنک به تعداد واحدها (۱۲ واحد) تقسیم می شود. و با توجه به اینکه در چیلر هواخنک ۸۰ تن تبرید چهار دستگاه کمپرسور در چهار مدار مجزا تعبیه شده است مصرف برق به شدت کاهش می یابد و می توان با قاطعیت گفت هزینه مصرف برق چیلر هواخنک مرکزی در هر دوره ۳/۱ (یک سوم) داکت اسپلیت می باشد.

قیمت دستگاه و اجرا جهت کل پروژه با تمامی اجناس مورد نیاز

قیمت ریال) شرح کالا
 ۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه خرید ۲۶ دستگاه داکت اسپلیت
۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه نصب و لوله کشی مسی و کانال کشی (تقریبی)
۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)
قیمت ریال) شرح کالا
 ۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه خرید چیلر ۸۰ تن تبرید
۳.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه خرید کل فن کوئل ها
 ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه نصب و لوله کشی (تقریبی)
۱۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)

نوشته های مشابه