چیلر, داکت اسپلیت, فن کویل

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر – فن کویل

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

این مقایسه جهت بهبود در انتخاب صحیح سیستم سرمایشی جهت یک پروژه فرضی با تعداد واحد ۱۰ و متراژ ۱۵۰ متر مربع با سه اتاق خواب می باشد. (کاربری مسکونی)
هر دو سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر- فن کویل از جمله سیستم های مستقلی محسوب می شوند که بسیار مناسب و کارآمد هستند. اما هر کدام از این سیستم ها بطور جداگانه دارای محاسن و معایبی هستند که بسته به شرایط پروژه یکی نسبت به سیستم دیگری برتری پیدا می کند.
برای مثال (پروژه زیر): یک مینی چیلر سه فاز ۵ تن تبرید به همراه پمپ با فن کویل های مربوطه را با داکت اسپلیت های تکفاز ۳ تن تبرید جهت سالن و آشپزخانه و ۲ تن تبرید جهت اتاق خواب ها (هر واحد دو دستگاه) مقایسه می کنیم.

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

مقایسه فنی داکت اسپلیت و مینی چیلر

* در سیستم مینی چیلر برای هر واحد دارای یک دستگاه بر روی پشت بام هستیم ولی در داکت اسپلیت دارای دو دستگاه کندانسور هستیم که قرار دادن و جانمایی این دستگاه ها خود در ساختمان ها (علی الخصوص ساختمان های بلند مرتبه که تراس بزرگ نداشته باشند) معضل بزرگی می باشد.
* در داکت اسپلیت به وسیله کویل آب گرم در داخل هواساز دستگاه (یونیت داخلی) و در مینی چیلر از همان فن کویل ها و همان لوله کشی سرمایش با گردش آب گرم جهت گرمایش می توان استفاده کرد که در هر دو سیستم در فصول سرد سال مصرف برق چشمگیری نخواهیم داشت.
* در داکت اسپلیت در حالتی که هر دو روشن باشد مصرف برق کندانسورها و سر و صدای هواساز (یونیت داخلی) خواهیم داشت ولی در مینی چیلر با وجود مستقل بودن فن کویل ها در هر اتاق و سالن سر و صدایی نخواهیم داشت.

این مطلب را هم ببینید: مقایسه فن کویل و هواساز

* در داکت اسپلیت چون لوله کشی مسی انجام می شود طول لوله کشی نمی تواند زیاد باشد ولی در مینی چیلر چون لوله کشی آب می باشد این محدودیت وجود ندارد.
* در داکت اسپلیت به دلیل وجود کانال کشی های عایق شده در زیر سقف امکان تغییر و محدودیت در معماری سقف وجود دارد ضمن اینکه معمولا در پروژه های بازسازی امکان استفاده از کانال وجود ندارد ولی در مینی چیلر فقط قسمتی از سقف توسط فن کویل اشغال می شود.
* در هر دو سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر عموما بعد از هر فصل کاری می بایست سرویس شوند.
* در مینی چیلر سرویس و نگهداری خاصی نخواهیم داشت ولی در داکت اسپلیت سرویس سالانه بسیار اهمیت دارد.
* در مینی چیلر برای هر واحد برق سه فاز ۲۵ آمپر مورد نیاز است و در داکت اسپلیت تکفاز ۵۰ آمپر کافی می باشد.

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر
مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر

نکته مهم: البته اگر از چیلر مرکزی به جای مینی چیلر استفاده شود نیازی به برق سه فاز برای هر واحد نیست و فقط برق سه فاز مشاعات می بایست خریداری شود و ضمن اینکه هزینه ماهیانه قبض برق چیلر از دو سیستم فوق پایین تر خواهد بود.

 قیمت دستگاه و اجرا جهت هر واحد

قیمت (ریال) شرح کالا
۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه خرید ۲ دستگاه داکت اسپلیت
۸۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه تقریبی نصب و لوله کشی مسی و کانال کشی
۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)
قیمت (ریال) شرح کالا
 ۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه خرید چیلر ۵ تن تبرید
 ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه خرید فن کوئل ها
 ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰  هزینه تقزیبی نصب و لوله کشی
۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)

نوشته های مشابه