چیلر

چیلر گاز سوز سرمایشی و گرمایشی (GHP)

چیلر گاز سوز

نوعی از چیلر تحت عنوان چیلر گازی یا همان چیلر گاز سوز در بازار موجود است. اصول کار آن مانند چیلرهای تراکمی بوده و با این تفاوت که کمپرسور توسط موتور احتراقی داخلی گازسوز (گاز طبیعی یا شهری) پیستونی به گردش درآمده که به آن GHP نیز گفته می شود. لازم به ذکر است که در چیلرهای تراکمی با گاز مبرد از موتور الکتریکی برای چرخش کمپرسور استفاده می شود. چیلر گازی خانگی یا صنعتی از یک یونیت بیرونی که معمولا روی پشت بام یا در هوای آزاد نصب می شود و چندین یونیت داخلی (فن کویل ها یا هواساز) متصل به آن و لوله کشی بین آنها تشکیل شده است.

ساختار مینی چیلر گاز سوز

ساختار بسیار ساده مینی چیلر گاز سوز از دیگر مزایای این سیستم است. در واقع تمام تجهیزات این سیستم شامل چند یونیت و لوله کشی های مربوطه است. یک یونیت که در سقف و روی پشت بام قرار می گیرد و سایر یونیت ها، تحت عنوان یونیت های داخلی در فضای داخل نصب می شوند و توسط لوله بین یونیت خارجی و یونیت های داخلی ارتباط برقرار می شود.
یونیت هایی که در فضای داخلی استفاده می شود، می تواند عملیات متفاوتی از جمله فن کویل، هواساز مرکزی (جهت گرمایش و یا سرمایش) و مواردی از این قبیل باشد.

قطعات اصلی که در یونیت خارجی چیلر گاز سوز

• موتور احتراق داخلی گازسوز پیستونی
• کمپرسور
• کندانسور دارای فن آکسیال جهت خنک سازی
• مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل بازیافت حرارت اتلافی موتور
• شیر چهار طرفه مخصوص برای تبدیل حالت سرمایشی به گرمایشی و بالعکس

قطعات اصلی یونیت های داخلی

یونیت داخلی چیلر گاز سوز

• مبدل حرارتی اواپراتور که از لوله های متعدد مارپیچی تشکیل شده و مبرد (گاز فریون) ارسالی از سمت یونیت بیرونی در آن جریان می یابد. اواپراتور که وظیفه خنک کردن هوای داخل ساختمان را در تابستان و گرم کردن آن را در زمستان بر عهده دارد ، درون یونیت های داخلی فن کویل ها و هواساز جاسازی می شود.
• فن و موتور الکتریکی محرک آن که وظیفه آن حرکت دادن به جریان هوا از سطح پیرامونی کویل اواپراتور بوده تا دمای هوا در اثر برخورد با سطح کویل ، افزایش یا کاهش یابد.
• تجهیزات کنترلی که به صورت کنترل دستی و یا هوشمند می باشد.

مزایای چیلرهای گاز سوز

از مهمترین مزیت های این سیستم مصرف برق بسیار اندک آن و عدم نیاز به خرید تجهیزات پست برق فشار قوی در ساختمان است.
با هدف بهبود راندمان و قیمت در میان سیستم های گازی و برقی، با توجه به داشتن COP=1.9 چیلرهای گازسوز با موتور گازسوز گزینه مناسبتری نسبت به چیلر های جذبی می باشد.
از مینی چیلر گازی در فضاهایی همچون واحد های مسکونی و اداری، هتل ها، رستوران ها، ساختمان های عظیم تجاری و غیره برای تولید سرمایش و گرمایش مورد نیاز استفاده می شود.

چیلر گاز سوز

نوشته های مشابه