تهویه مطبوع

راهنمای خرید و انتخاب سیستم تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به عملیاتی گفته می‌شود که روی هوای محیط انجام شده تا شرایط هوای محل را برای زندگی، کار یا فعالیت‌های صنعتی، مناسب کرده و به شرایط ایده آل برساند. این عمل باعث می‌شود شرایط هوا طبق نیاز محیط ثابت بماند یا تغییر کند. برای تهویه مطبوع هوا سیستم‌های متنوعی وجود دارد، یکی از آنها سیستم تهویه مطبوع هوای مرکزی است.

برای داشتن هوای مطبوع باید یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system مناسب در محل نصب و در طول سال کنترل شود.

آشنایی با سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central Air Conditioner

سیستم تهویه مطبوع مرکزیامروزه در دنیا سیستم‌ های تهویه مطبوع متنوعی با کاربری‌ها و عملکردهای مختلف تولید می‌شود. با افزایش انتظار مردم از سطح استاندارد و کیفیت زندگی، توجه به نوع سیستم و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و کیفیت آن توسط خریداران بسیار اهمیت پیدا کرده است. نکته دیگری که باعث علاقه مندی مردم به خرید سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system شده است، بالا رفتن هزینه‌های انرژی و توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی است. در صورت خرید یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی مناسب تا حدود زیادی می‌توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

 

انواع سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system

سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system از نظر عملکرد به گروه‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • سیستم تهویه مطبوع تمام هوا
  • سیستم‌ های تهویه مطبوع آب و هوا
  • سیستم تهویه مطبوع تمام آب

 

سیستم تهویه مطبوع تمام هوا

در مرکز این سیستم برای تامین هوای گرم یا سرد مورد نیاز، دستگاه‌های تهیه آبگرم (دیگ آبگرم) و آبسرد (چیلر Chiller) وجود دارند. هوای گرم یا سرد ایجاد شده توسط دستگاهی به نام هواساز مرکزی (ahu) به داخل ساختمان ارسال می‌گردد. دستگاه هواساز در محلی نزدیک به فضای محل تهویه قرار دارد.

مایع ناقل حرارت یا برودت به داخل کویل‌های دستگاه هواساز فرستاده می‌شود، سپس هوا توسط فن fan با قدرت زیاد از روی کویل‌ها coil عبور کرده گرم یا سرد می‌شود.

در نهایت هوای گرم یا سرد شده توسط کانالهای سقفی به داخل محیط مورد نظر منتقل می‌شوند. شایان ذکر است که هوای رد شده از روی کویل قبل از انتقال به محیط، تصفیه شده و رطوبت آن در صورت لزوم کم یا زیاد می‌شود.

 

سیستم‌ تهویه مطبوع آب و هوا

در این سیستم‌ها نیز مانند سیستم‌های تمام هوا، آب گرم یا آب سرد در مرکز سیستم توسط دستگاه‌های تهیه آبگرم یا آب سرد تهیه می‌شود. اما آب گرم یا سرد تهیه شده به مبدل‌های حرارتی داخل اتاق‌ها ارسال شده و بخش بزرگی از تنظیم حرارت محل را انجام می‌دهند.

در کنار اینها مقداری هوای گرم یا سرد نیز در یک دستگاه هواساز مرکزی تولید شده و برای تامین هوای تازه مورد نیاز محل، به داخل فضای مورد نظر فرستاده می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع تمام آب

این سیستم‌ها یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی برای خرید هستند. با اینکه نمی‌توانند رطوبت محل را تنظیم کنند اما به دلیل سادگی در نگهداری و همچنین کم هزینه بودن نسبت به سایر سیستم‌ها برتری دارند.

ناقل گرما و سرما در این سیستم‌ها آب است. در فصل سرما، آب در موتور خانه در دیگ بخار یا دیگ آبگرم، گرم شده و برای گرمایش ساختمان استفاده می‌شود. برای فصول سرد مثل تابستان آب توسط چیلر Chiller یا آبسردکن خنک شده و برای تامین سرمایش ساختمان از آن استفاده می‌شود.

آبگرم یا سرد تهیه شده به داخل کویل‌های مبدل حرارتی اتاق‌ها مانند فن کویل fan coil ارسال می‌شود. فن‌های موجود در فن کویل‌ها هوا را از روی کویل عبور داده و هوای مطبوع مورد نظر را به داخل اتاق می‌فرستند.

مقاله ما راجع به انوع فن کویل را اینجا مطالعه کنید.

اجزا سیستم تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مطبوع مرکزی قطعات

اگر قصد خرید و انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی را دارید بهتر از قبل اقدام به خرید با اجزای این سیستم‌ها آشنا شوید. به طور کلی یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی شامل اجزای زیر است:

منبع حرارت

منبع حرارت معمولاً با استفاده از سوخت یا جریان برق حرارت تولید کرده و سیال مورد نظر را گرم می‌کند. با توجه به نوع ماده ای که گرم می‌شود به آن دیگ (برای گرم کردن مایعات) یا کوره (برای گرم کردن گاز) گفته می‌شود.

منبع برودت

در تمام سیستم‌ های تهویه مطبوع ایجاد سرما فقط از طریق برودت تبخیری ایجاد می‌شود. دستگاه تولید برودت در سیستم‌ های تهویه مرکزی چیلر Chiller نامیده می‌شود. سرمایش تولید شده در چیلر در اثر تبخیر ماده ای به نام مبرد، که معمولاً گازی شکل است، ایجاد می‌شود.

هر چه سرعت بخار شدن ماده مبرد بیشتر باشد، میزان سرمایش ایجاد شده نیز بیشتر است.

منبع انبساط Expansion tank

مخزن یا منبع انبساط فقط در سیستم‌های تمام آب استفاده می‌شود. از آنجایی که در سیستم‌های تمام آب، مدار حرکت سیال بسته است، با تغییر دمای آن، حجم آن نیز تغییر می‌کند و به اتصالات سیستم فشار وارد می‌شود.

وظیفه منبع انبساط کنترل تغییر حجم مایع در اثر تغییر دما است تا از آسیب به قطعات دستگاه جلوگیری شود.

پمپ‌ها Pumps

در سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی پمپ‌ها وظیفه انتقال سیال حرارتی در لوله‌ها را به عهده دارند.

رطوبت زن

دستگاه‌ رطوبت زن دستگاهی است که وظیفه افزایش رطوبت محیط را در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی به عهده دارد.

رطوبت گیر

وظیفه این دستگاه حذف رطوبت اضافی از هوای محیط است. به همین دلیل بیشتر در مناطق مرطوب از آن استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که با سرد کردن هوا دمای آن به پایین‌تر از نقطه شبنم می‌رسد، در نتیجه رطوبت هوا به شکل قطرات شبنم از هوا خارج می‌شود. این کار توسط یک کویل سرد انجام می‌شود.

کویل‌ Coil

کویل‌ها وظیفه تبادل حرارت در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی را به عهده دارند. کویل‌ها بر اساس نوع عملکرد به شکل گرمایشی یا سرمایشی وجود دارند.

فن و هواکش‌ Fan and ventilator

فن و هواکش‌ها یکی از اجزای اصلی سیتم های تهویه مطبوع مرکزی هستند. هوای گرم یا سرد شده ی عبوری از کویل‌ها یا هوای تصفیه شده توسط فیلترها به وسیله فن و هواکش در کانالهای هوا به جریان می‌افتد.

 

مزایای خرید و استفاده از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

  • سلامت – سیستم های تهویه مطبوع مرکزی به علت دارا بودن فیلترهای تهویه هوا، هوای تصفیه شده و تمیزی را به محیط وارد کنند.
  • کارکرد آرام و کم صدا – این سیستم ها در صورتی که از نوع با کیفیت انتخاب شوند کمترین صدای ممکن را خواهند داشت.
  • سرعت بالا در تنظیم دما – با سیستم های تهویه مطبوع ، هوای محل مورد استفاده به سرعت به دمای مورد نظر می‌رسد.

معایب خرید و استفاده از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

  • هزینه تعمیر و نگهداری – هرچند در صورت سرویس و مراقبت مرتب این دستگاهها به ندرت دچار مشکل می‌شوند، اما در صورت بروز مشکل هزینه تعمیر آنها نسبتاً زیاد است.
  • وابسته بودن کل ساختمان به یک سیستم – از آنجایی که کل گرمایش و سرمایش ساختمان به یک سیستم متصل است در صورت خرابی، سرمایش یا گرمایش کل اهالی ساختمان دچار مشکل خواهد شد.

جمع بندی

در صورتی که قصد انتخاب و خرید یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system را دارید نکات زیادی را باید در نظر بگیرید. نوع ساختمان، فضا، مساحت، کارکرد و همچنین میزان هزینه مورد نظر از جمله این موارد هستند. هنگام خرید دستگاه تهویه مطبوع مرکزی حتماً یک مدل با راندمان بالا را انتخاب کنید.

اگر دستگاهی که هم اکنون استفاده می‌کنید قدیمی است، برای صرفه جویی در مصرف انرژی و عملکرد مفیدتر، بهتر است حتماً دستگاه خود را به یک مدل کم مصرف و جدیدتر ارتقا دهید.

هنگام خرید یک  سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system حتماً به برچسب انرژی آن توجه کنید. اگر سرویس دهی این سیستم‌ها به موقع و توسط کارشناسان زبده انجام شود، حداقل طول عمری در حدود ۱۵ الی ۲۰ سال خواهند داشت.

در نظر داشته باشید انتخاب یک برند با کیفیت همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب می‌تواند تضمین کننده سلامت و طول عمر  سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system باشد.

شرکت زاگرس تهویه با سال‌ها تجربه در زمینه فروش و راه اندازی انواع  سیستم تهویه مطبوع مرکزی Central air conditioning system در خدمت شما است. برای مشاوره بیشتر در این زمینه می‌توانید با این شماره‌ها ۰۹۰۲۳۳۵۰۰۴۰ تماس بگیرید.

منبع: wikipedia.org

نوشته های مشابه