روفتاپ پکیج

راهنمای جامع انتخاب ، خرید و ساخت روفتاپ پکیج

در این مطلب قصد داریم با دستگاه روفتاپ پکیج Rooftop Package و مزایا و معایب و همچنین نحوه ساخت و البته کارکرد آن آشنا شویم. اساساً می توان گفت روفتاپ پکیج دستگاهی مستقل و با راندمان انرژی بالا است که در واقع ترکیبی از چیلر و هواساز در یک مجموعه یکپارچه است.

روفتاپ پکیج ها می توانند همزمان عمل گرمایش ، سرمایش ، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا را انجام دهند. یک روفتاپ پکیج از اجزای مختلفی مانند کویل حاوی مبرد، کویل آبگرم، چیلر هوا خنک، فن، فیلتر و تجهیزات رطوبت زنی تشکیل شده است.

حالت سرما در روفتاپ پکیج چگونه عمل می‌کند؟

برای حالت سرما ، چیلر هوا خنک عمل می‌کند و مبرد را به کویل (اواپراتور) ارسال می‌کند. آب در قسمت اواپراتور چیلر سرد شده و با پمپ و لوله کشی به سمت کویل جاسازی شده درون هواساز ، پمپاژ می شود. فن داخل هواساز با عبور دادن هوا از سطح کویل آب سرد ، باد سردی را ایجاد کرده و از طریق کانال کشی در ساختمان توزیع می‌کند.

حالت گرما در روفتاپ پکیج چگونه عمل می‌کند؟

در روف تاپ پکیج با استفاده از یک کویل گرمایش در قسمت هواساز دستگاه می توان گرمای مورد نیاز ساختمان را نیز فراهم کرد. بهترین و به‌صرفه‌ترین نوع کویل گرمایش در روفتاپ پکیج ها، کویل‌های آبی است. در این حالت از جریان آب گرم تولیدیِ دیگ شوفاژ خانه یا پکیج ها استفاده می‌شود.

البته روش‌های دیگری نیز برای تولید گرما توسط روفتاپ پکیج وجود دارد از جمله استفاده از هیت پمپ، المنت های حرارتی و کویل‌های با گرمایش حاصل از سوخت. اما این روش ها به علت میزان بالای مصرف انرژی در ایران خیلی متداول نیستند.

روفتاپ پکیج نصب و راه اندازی

 

اجزای روفتاپ پیکیج به تفکیک

روفتاپ پکیج از دو بخش اصلی یعنی چیلر و هواساز تشکیل شده است.

مهمترین قطعات تشکیل‌دهنده این دستگاه در بخش چیلر قرار دارد. این اجزا شامل کندانسور، فن کندانسور و کمپرسور به همراه اجزای سیکل خنک کننده (شامل شیر انبساط) است.

در ادامه به معرفی مهمترین بخش های یک دستگاه روفتاپ پکیج می‌پردازیم:

کمپرسور:

معمولا یک یا دو عدد کمپرسور در یک دستگاه روفتاپ پکیج قرار دارد. کمپرسور های استفاده شده در روفتاپ پکیج معمولاً از نوع کمپرسور اسکرال هستند.

کندانسور :

همانند دستگاه چیلر هواخنک در روفتاپ پکیج نیز یک دستگاه کندانسور هوایی یا هواخنک وجود دارد. این کندانسور عملیات تغییر حالت مبرد از گاز به مایع را انجام می دهد. البته از کندانسور آبی نیز می توان در ساخت روفتاپ پکیج ها استفاده کرد، ولی به دلیل ابعاد و ظرفیت پایین و همچنین نیاز به برج خنک کن برای کندانسور آبی این کار مقرون به صرفه نیست.

شیر انبساط :

یکی از اجزای اصلی در تمامی سیکل های تبرید شیر انبساط است. شیر انبساط در روف تاپ پکیج از نوع مکانیکی یا الکترونیکی است. نوع الکترونیکی آن دقیق تر و البته گران تر از نوع مکانیکی است.

در بخش دیگر تجهیزات هواساز قرار دارد که شامل فن، کویل DX ، فیلتر و دریچه های ورودی و خروجی هوا است.

 کویل DX :

این کویل در واقع محلی است که به جای آب در آن مبرد جریان دارد و هوا با عبور از روی آن خنک شده و به سمت کانال های خروجی هدایت می شود.

به جز کویل DX یک کویل مخصوص آبگرم هم در بخش هواساز وجود دارد. در فصل سرد سال، کمپرسورها و فن کندانسور از مدار خارج شده و فقط قسمت هواساز آن کار می کند تا هوا با برخورد به سطح داغ آن، گرم شده و وارد ساختمان شود.

فیلتر ها:

بسته به نوع کاربری فضایی که روفتاپ پکیج برای آن نصب شده است، فیلترهای متفاوتی نیز روی آن نصب می‌شود. مثلاً فیلتری که برای یک آزمایشگاه یا بیمارستان نصب می شود با فیلتری که برای یک سالن ورزشی یا کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. در نهایت کار فیلترها این است که با جداسازی گرد و غبار و آلودگی هوا مانع از ورود آن ها به داخل محیط شوند.

فیلترهای روفتاپ پکیج باید مرتب تمیز شده و پس از مدتی تعویض شوند؛ چرا که سلامت فیلتر تاثیر مستقیمی در کارایی کل دستگاه دارد.

فن دمنده :

این فن وظیفه انتقال هوا و به گردش در آوردن آن را به عهده دارد. انتخاب این فن و موتور آن به عوامل زیادی وابسته است. انتخاب فن مناسب به عوامل زیادی از جمله ظرفیت سرمایش (ظرفیت کمپرسور ها) ، تعداد فیلترهای داخلی، طول مسیر و پیچ و خم آن بستگی دارد.

محل قرارگیری دستگاه Rooftop Package :

روف تاپ پکیج ها معمولاً روی پشت بام و در فضایی آزاد نصب می شوند. این دستگاه سه دریچه دارد که شامل دریچه ورود هوای تازه ، دریچه هوای برگشتی از ساختمان و دریچه هوای مطبوع خروجی از دستگاه به سمت ساختمان است. هوای تازه با هوای برگشتی از ساختمان ترکیب شده و پس از گرم یا سرد شدن و نیز عبور از فیلترهای دستگاه، مجدداً از طریق کانال کشی وارد ساختمان می شود.

کاربردهای روف تاپ پکیج:

روفتاپ پکیج ها به دلیل حجم هوای بالا نیازمند سیستم کانال کشی در ابعاد بالا هستند. به همین علت استفاده از روفتاپ پکیج بیشتر در فضاهای یکپارچه و با متراژ بالا که نیاز به سرمایش به صورت یکپارچه و در حجم هوای بالا دارند توصیه می‌شود.

مانند تالارهای پذیرایی، سالنهای ورزشی و فضاهای مشاع ساختمان های مسکونی. استفاده از روفتاپ پکیج در فضاهای تفکیک شده که هر کدام از اتاق ها نیاز به کنترل مجزا دارند مانند ساختمان های مسکونی و اداری مناسب نیست.

به طور کلی می‌توان گفت از روفتاپ پکیج ها در فضاهای زیر استفاده می‌شود:

  • تالارهای پذیرایی و رستوران ها
  • کارگاه های صنعتی و کارخانه ها
  • فضای مشاع هتل ها و مراکز تفریحی
  • سالن های سمینار و اجتماعات
  • انبارها و سوله ها
  • نمایشگاه ها
  • راهروها و فضای مشاع پاساژها
  • سالن ها و باشگاه های ورزشی
  • دانشگاه ها و مراکز آموزشی
  • فروشگاه های زنجیره‌ای

مزایا و معایب نصب و راه اندازی روف تاپ پکیج Rooftop Package

مزایا

  • راندمان انرژی بالا: در روف تاپ پکیج ها انواع کنترل های اضافی برای کنترل دقیق تر دما و کاهش مصرف انرژی وجود دارد. در نتیجه این دستگاه می تواند به کاهش هزینه‌های مصرفی کمک کند.
  • ارائه هوای تمیز: سیستم فیلتراسیون و تهویه موجود در روفتاپ پکیج به همراه رطوبت زن ها باعث ایجاد هوای مطبوع و پاکیزه با رطوبت به اندازه توسط این دستگاه ها می شود.
  • کاهش آلودگی صوتی: این سیستم‌ها با وجود اینکه بسیار قوی هستند اما صدای کمی تولید می‌کنند و به علت قرارگیری در فضای پشت بام ، همین صدای کم نیز با کمترین میزان ممکن وارد ساختمان  می‌شود.
  • نگهداری آسان‌تر: با توجه به یکپارچه بودن این دستگاه و نصب آن روی پشت بام ساختمان، دسترسی به آن برای سرویس ها دوره‌ای و تعمیرات احتمالی راحت و بدون دردسر برای افراد حاضر در ساختمان است.
  • امنیت: به‌ دلیل اینکه این دستگاه کمترین تماس را با سطح زمین دارد در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع بیش‌تر از آسیب‌دیدگی در امان است.
  • صرفه ‌جویی در فضا: از آن‌جایی که کل سیستم روف تاپ پکیج در یک مکان واحد و روی بام قرار می‌گیرد، درنتیجه به همان میزان در فضای مورد نیاز برای نصب تجهیزات سرمایشی در ساختمان صرفه جویی می‌شود. در نتیجه با استفاده از روفتاپ پکیج می‌توان به بهینه‌سازی فضا کمک کرد.

معایب

  • کانال کشی زیاد: استفاده از روفتاپ پکیج نیاز به حجم کانال کشی زیاد با ابعاد بزرگ دارد.
  • عدم قابلیت کنترل مجزای دما: عدم امکان کنترل دمای مستقل برای فضاهای تفکیک شده یکی از معایب این سیستم است.

 

قیمت ساخت و راه اندازی روف تاپ پکیج

برای طراحی و نصب و همچنین ساخت و راه اندازی روفتاپ پکیج نیاز به مشاوره است. زاگرس تهویه آماده ارائه کلیه خدمات از ساخت تا نصب و راه اندازی روفتاپ پکیج در سراسر کشور هست. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۰۲۳۳۵۰۰۴۰ تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی نهایی برای سفارش و خرید روفتاپ پکیج

روفتاپ پکیج ها را می‌توان برای سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع در ساختمان برنامه ریزی کرد. علاوه ‌بر این با نصب سیستم تنظیم رطوبت می‌توان رطوبت هوای محیط را نیز برای رسیدن به سطح مطلوب  کنترل کرد. امکانی که در اسپلیت وجود ندارد.

در روفتاپ پکیج هوای داخل ساختمان با کمک سیستم مکش مکیده شده و از ساختمان خارج می‌شود. از طرف دیگر هوای تازه وارد سیستم شده و با توجه به تنظیم دستگاه گرم یا سرد شده و پس از عبور فیلترهای تصفیه وارد ساختمان می‌شود. به علت استفاده از سیکل تبرید تراکمی (همانند چیلر ، کولر گازی و …) به همراه رطوبت ساز در این دستگاه، سرمایش آن بسیار مطبوع  و به علت استفاده از آبگرم موتورخانه یا پکیج، گرمایش آن نیز بسیار دلچسب است.

سیستم های روفتاپ در انواع و اندازه‌های بسیار متنوعی تولید و عرضه می‌گردند. در انتخاب روف تاپصه پکیجِ میزان بودجه، نیاز و فضای ساختمان اهمیت دارد. برای انتخاب بهترین سیستم متناسب با نیازهایتان باید از کارشناس کمپانی سازنده، شرکت عرضه‌کننده یا کارشناس موردتأیید آن‌ها مشاوره بگیرید تا بتوانید مناسبترین سیستم و دستگاه را برای خود انتخاب کنید.

در این مقاله به طور مختصر دستگاه روف تاپ پکیج و موارد استفاده آن را توضیح دادیم. این سیستم ها به دلیل ظرفیت های بالای هوادهی و سرمایشی جزو سیستم های یکپارچه پرکاربرد سرمایشی و گرمایشی قرار گرفته و در پروژه های خاص استفاده می‌شوند. شناخت کامل و کافی از این دستگاه، ما را در انتخاب هرچه بهتر روفتاپ پکیج یاری خواهد کرد.

منبع: wikipedia.org

نوشته های مشابه