داکت اسپلیت, روفتاپ پکیج

مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج (پکیج سرمایشی پشت بامی)

مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج

این مقایسه جهت بهبود در انتخاب صحیح سیستم سرمایشی و گرمایشی یک پروژه فرضی با کاربری اداری در قالب یک واحد ۳۰۰ متر مربعی می باشد.
هر دو سیستم داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج از جمله سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شوند که بسیار مناسب و کارآمد هستند. اما هر کدام از این سیستم ها بطور جداگانه دارای محاسن و معایبی هستند، که بسته به شرایط پروژه یکی نسبت به سیستم دیگری برتری پیدا می کند.
در پروژه فوق یک دستگاه روف تاپ پکیج سه فاز ۱۵ تن تبرید را با سه دستگاه داکت اسپلیت سه فاز ۵ تن تبرید مقایسه می کنیم.

مقایسه فنی دو سیستم داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج

  • در سیستم روف تاپ پکیج برای این واحد ۳۰۰ متری یک دستگاه داریم. ولی در داکت اسپلیت دارای سه دستگاه کندانسور و هواساز (یونیت داخلی) داریم که قرار دادن و جانمایی این دستگاه ها خود یک معضل مهم می باشد.
  • در هر دو سیستم از کویل آب گرم جهت گرمایش استفاده می شود و در فصول سرد سال مصرف برق چشمگیری نخواهیم داشت.
  • در داکت اسپلیت چون تعداد هواسازها (یونیت داخلی) زیاد هستند، در حالتی که هر سه دستگاه روشن باشد سر و صدا خواهیم داشت. ولی در روف تاپ پکیج چون دستگاه در پشت بام قرار دارد و فقط در سالن کانال خواهیم داشت این سر و صدا را نداریم.
مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج
  • در روف تاپ پکیج از دو کمپرسور در دو مدار جداگانه استفاده می شود. که در زمان رسیدن به دمای مطلوب سالن یک کمپرسور از مدار خارج می شود و فقط یک کمپرسور در حال کار است که می توان به این صورت مصرف برق را بهینه نمود.
مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج
  • در داکت اسپلیت لوله کشی مسی انجام می شود. ولی در روف تاپ هیچ لوله کشی مسی نداریم و فقط لوله کشی آب گرم است که در هر دو سیستم این لوله کشی را داریم و هر دو به یک منبع تولید آب گرم نیاز دارند. (پکیج گرمایشی مناسب با ظرفیت کویل ها یا موتورخانه)
  • در داکت اسپلیت عموما عمر سیستم چندان بالا نیست و بعد از هر فصل کاری می بایست سرویس کلی شوند. ولی روف تاپ پکیج دارای عمر بالاتری است و سرویس و نگهداری زیادی نداریم.
  • در روف تاپ پکیج توزیع هوای مناسب تری خواهیم داشت و می توان ۱۵ تا ۲۵ درصد هوای تازه نیز به واحد تزریق کرد. این کار از دم کردن هوای واحد اداری و انتشار بوی نامطبوع جلوگیری می کند. ولی در داکت اسپلیت اگر هوای تازه به هواساز (یونیت داخلی) اضافه کنیم راندمان دستگاه کاهش می یابد و همچنین افزایش طول کانال کشی را در پی دارد.
مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج
مقایسه داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج

مقایسه اقتصادی دو سیستم داکت اسپلیت و روف تاپ پکیج

قیمت (ریال) شرح
 ۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰  خرید سه دستگاه داکت اسپلیت ۵ تن تبرید با کمپرسور اسکرال برند کوپلند و کویل آب گرم
۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه نصب و لوله کشی مسی و کانال کشی (تقریبی)
۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)
قیمت (ریال) شرح
۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ خرید یک دستگاه روف تاپ پکیج ۱۵ تن تبرید با دو کمپرسور اسکرال برند کوپلند در دو مدار کاری مجزا و کویل آب گرم
۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ هزینه نصب و کانال کشی (تقریبی)
۲.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ جمع کل(ریال)

تمامی دستگاه های ساخت شرکت زاگرس تهویه دارای دو سال گارانتی و پانزده سال خدمات پس از فروش از زمان نصب و راه اندازی می باشند.

نوشته های مشابه