چیلر, دانسنتی ها

راه های افزایش راندمان چیلر

افزایش راندمان چیلر

چیلرها بخش قابل توجه‌ای از سرمایه‌گذاری پروژه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل برای هزینه‌های عملیاتی در تاسیسات سازمانی و تجاری هستند. برای بسیاری از سازمان‌ها، چیلرها مصرف کنندگان عمده انرژی هستند و تعمیر و نگهداری همه جانبه برای اطمینان از قابلیت و کارایی آن‌ها ضروری است. در حالی که برخی از سازمان‌ها از روش‌های تعمیر و نگهداری قدیمی از جمله آنالیز ارتعاش، ترموگرافی مادون قرمز و آزمایش بار روتور استفاده می‌کنند، یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه همه جانبه (PM) می‌تواند تضمینی برای اطمینان از عملکرد و افزایش راندمان چیلر  باشد.

تعمیر و نگهداری دوره ای به منظور افزایش راندمان چیلر

تعمیر و نگهداری دوره ای

راندمان چیلرها در طول دهه گذشته به دلیل پیشرفت کنترل‌ها، مبردها و تجهیزات جدید به طور مداوم بهبود یافته است. در نتیجه، اکنون چیلرها دارای راندمان موثرتری هستند و تعمیر و نگهداری منظم بسیار مهم است. هنگام طراحی یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه همه جانبه برای تجهیزات خنک‌کننده عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد و بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد.

انتخاب محل استقرار و جانمایی مناسب

تعیین موقعیت مناسب برای تجهیزات در چیلرهای هوا خنک اهمیت بسزایی در افزایش راندمان چیلر هوا خنک دارد. برای مثال، اغلب به دلایل زیبایی، چیلرها پشت المان‌های معماری و یا در مکان‌هایی که در معرض دید عموم قرار ندارند، نصب می‌شوند. این مورد می‌تواند جریان هوای محیط به سمت چیلر های هوا خنک را محدود کند. به‌علاوه، ممکن است کارایی کندانسورهای هواخنک به دلیل دمای بالای محیط و وزش شدید باد، بر اثر برگشت گازهای داغ تخلیه شده از فن کندانسورها به محل ورودی هوا به چیلرها، کاهش یابد.
سرعت و جهت باد، فواصل بین چیلرها، فاصله از ساختمان، ارتفاع دیوار ساختمان و جنس دیوار می‌تواند بر پراکنده شدن گازهای خروجی از چیلر های هوا خنک اثر گذاشته و دمای هوای ورودی به کندانسور را افزایش دهد.

جانمایی مناسب

کارایی سرمایشی کندانسورهای هواخنک، بر مبنای الگوهای جریان هوا، پراکندگی گازهای تخلیه شده در اطراف چیلرها و توزیع دمای هوای چیلر در ورودی‌ها ارزیابی می‌گردد. میزان برگشت گازهای داغ خروجی به دریچه‌های ورودی هوا و تأثیر آن بر کارایی چیلر، بر مبنای افزایش میانگین دمای هوای ورودی، تخمین زده می‌شود.
هرچه قدر فاصله میان چیلرها از ۱۲ فوت یا ۳.۷ متر به ۶ فوت یا ۱.۸ متر کاهش یابد، دمای هوای ورودی زیادتر خواهد شد. شکل ۵ اثر فاصله‌گذاری میان چیلرها را بر توزیع دمای هوای ورودی چیلرها نشان می‌دهد. در حالت فاصله‌گذاری بیشتر (۱۲ فوت یا ۳.۷ متر) هوای محیطی بیشتر از انتهایی که از ساختمان دورتر است، وارد کوریدورهای چیلر می‌شود تا سمتی که به ساختمان نزدیک‌تر است. این نشانگر مقاومت بیشتر هوا برای ورود از قسمت نزدیک به ساختمان است.

رفع سختی آب گردشی

تمامی کندانسورهایی که آب عبوری از آنها در مدار گردش پیدا می‌کند و در نتیجه طی فرآیند خنک‌سازی بخشی از آن تبخیر می‌گردد، مانند برج خنک‌کننده های معمولی به کنترل سطح سختی آب، سطح رشد بیولوژیکی و خوردگی‌های ناشی از آن نیاز دارند. همه این موارد منجر به ایجاد فرسایش و رسوب‌گذاری در لوله‌های کندانسور و در نتیجه کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش ضریب افت فشار لوله‌ها می‌شود. این امر سبب افزایش انرژی مصرفی چیلر و پمپ‌های آب کندانسور شده و استهلاک آنها را نیز افزایش می‌دهند. تمامی لوله‌های کندانسور بایستی سالانه مورد بازرسی قرار گیرند و در صورت نیاز نسبت به رسوب زدایی و اسیدشویی آنها اقدام شود.

نگهداری صحیح از لوله ها

نگهداری از لوله ها

یک عامل بازدارنده برای عملکرد مطلوب چیلر، بازده انتقال حرارت است. عملکرد و راندمان چیلر به طور مستقیم به قابلیت انتقال حرارت آن، که با تمیزی اواپراتورها و لوله‌های کندانسور رابطه مستقیم دارد، مرتبط است. چیلرهای بزرگ دارای مجموعه‌ای از لوله‌ها در مبدل‌های حرارتی خود هستند، بنابراین تمیز نگه داشتن این سطوح بزرگ برای کارایی آن‌ها بسیار ضروری است.
کارایی چیلرها زمانی که لوله‌ها کثیف می‌شوند-زمانی که گل و لای، جلبک، لجن و آلاینده‌ها موجود در آب بر سطوح انتقال حرارت انباشته می‌شوند-کاهش می‌یابد. میزان رسوب‌پذیری، به نوع سیستم-باز یا بسته-و همچنین کیفیت آب، پاکیزگی و درجه حرارت بستگی دارد.

رسوباتی که در داخل لوله‌ها و کویل‌های دستگاه ایجاد می‌شود، عایق حرارت بوده و سبب کاهش راندمان انتقال حرارت می‌شوند و برای جلوگیری از بروز آن کاهش در عملکرد دستگاه، لوله‌های داخلی بایستی کاملاً تمیز نگه داشته شوند. آلاینده‌های موجود در آب عبوری مانند، سختی و مواد معدنی، جلبک‌ها، قارچ‌ها و سایر ناخالصی‌ها سبب افزایش مقاومت حرارتی و کاهش عملکرد کلی انتقال حرارت در دستگاه می‌شوند. اختلاف دمای بین آب عبوری و گاز مبرد داخل کندانسور معیارمناسبی برای سنجش اثربخشی و راندمان انتقال حرارت در کندانسور چیلر است. اختلاف دمای بالاتر به معنای راندمان انتقال حرارت پایین‌تر است. با توجه به شرایط نگهداری و سختی آب گردشی، لوله‌های کندانسور بایستی به صورت ادوای اسیدشویی و رسوب‌زدایی شوند.

نوشته های مشابه