تهویه مطبوع, هواساز

راهنمای انتخاب و نگهداری سیستم تهویه مطبوع

نگهداری هواساز

انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مناسب هر پروژه و سپس نگهداری مناسب از آن همواره از اصلی ترین دغدغه های کارفرمایان بوده است. البته با مشاوره با متخصصین به راحتی می توان به این هدف دست پیدا کرد ولی ما همواره باید حداقل اطلاعات را جهت نگهداری و افزایش طول عمر تهویه مطبوع نصب شده در محل کار و زندگی خود، داشته باشیم برای مثال اگر شما از یک دستگاه هواساز استفاده می کنید باید اطلاعاتی درمورد نگهداری هواساز داشته باشید. 

در این مطلب ما سعی داریم تا نکات کلیدی که برای انتخاب و نگهداری هواساز و  نگهداری دیگر سیستم های  تهویه مطبوع حائز اهمیت می باشد در اختیار شما بازدید کننده گرامی قرار دهیم.

۱- ضرورت جانمایی صحیح دستگاه خارجی سیستم های تهویه مطبوع

جانمایی مناسب یونیت خاری

الف) مکان مناسب برای قرار دادن دستگاه خارجی سیستم های تهویه مطبوع، که کمتر نور خورشید را دریافت می کند.
یعنی باید زمان و مقدار و زاویه تابش نور خورشید را در طول روز در نظر گرفت که دستگاه در کمترین زمان و کمترین مقدار تابش نور خورشید قرار گیرد.

ب) پنهان کردن سیستم های تهویه مطبوع یعنی مسدود کردن کویل کندانسور که باعث افت کارایی سیستم می شود و کاهش راندمان را در پیش خواهد داشت. پنهان کردن دستگاه خارجی (کندانسور و غیره) معمولا جهت جلوگیری از تغییر ظاهری نمای ساختمان انجام می گیرد.

ج) دستگاه خارجی سیستم های تهویه مطبوع می بایست به دور از دودکش ها و فن های اگزاست و محیط آلوده که باعث خوردگی می شود باشد.

۲- انتخاب اولیه ، نگهداری و استفاده درست دستگاه تهویه مطبوع برای یک ساختمان

انتخاب و نگهداری تهویه مطبوع

الف) خرید دستگاه های تهویه مطبوع غیر استاندارد و بزرگ
بسیاری از مردم با فرض اینکه دستگاه بزرگتر در عملیات تهویه و تبرید سریع تر است، تمایل به خرید دستگاه تهویه مطبوع بزرگتر دارند، با این حال دستگاه تهویه بیش از اندازه بزرگ درجه حرارت را به صورت یکنواخت و یا رطوبت را کاهش نمی دهد.

ممکن است اگر یک واحد کوچک باشد فضا به درستی خنک شود، اما به طور کلی دستگاه های تهویه مطبوع بایستی براساس فرمول و محاسبات مهندسی صحیح خریداری شوند، کوچک بودن آنها باعث بار اضافی بر روی دستگاه و بزرگ بودن آن باعث بالا رفتن هزینه ها می شود .

ب) با توجه به برخی برآوردها برای بسیاری از خانه ها در مناطقی با آب و هوای گرم، تهویه مطبوع با استفاده از برق، بیشتر از هر چیز دیگری هزینه ها را بالا می برد با این حال راه هایی برای کم کردن هزینه ها وجود دارد، تغییر عادت های استفاده تهویه هوا یکی از آن هاست .

انتخاب و نگهداری تهویه مطبوع

ج) تعمیر و نگهداری درست :

از نظر زمان نادیده گرفتن تعمیرات اساسی و یا سرویس فصلی که می تواند کارایی و بهبود بازدهی دستگاه تهویه مطبوع را به دنبال داشته باشد، برابر است با هزینه های بیشتر در آینده.
تمیز کاری کویل کندانسور و تعویض فیلترها حداقل ۶۰ روز یک بار لازم است.

اگر از هواساز ها استفاده می کنید لازم است بدانید مقدار زیادی گرد و غبار، به طور مداوم فیلتر هوا را پر می کند . بررسی آن ها به طور منظم ، سرویس فصلی گاز کمپرسور ها و غیره از ضروریات نگهداری هواساز است .

د) استفاده از یک تایمر ترموستات قابل برنامه ریزی که اقدام به خنک کردن خانه قبل از حرکت شما از محل کار به خانه کند؛ به مراتب ارزان تر و کارآمدتر از ترک دستگاه در تمام طول روز در حالت روشن است.

ر) تئوری ها در ایجاد بهره وری از طریق بسته شدن منافذ و درها به روی اتاق های بلا استفاده متفاوت است. در بسیاری از موارد، این کار می تواند بهره وری یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی را کاهش دهد.

ترموستات

ز) اگر شما در درجه حرارت ۲۷ ترموستات راحت هستید ، در حقیقت از دمای ترموستات تا ۲۰ درجه سانتیگراد استفاده می کنید. مهم نیست که به سرعت به دمای ۲۰ درجه سانتیگراد می رسید و سپس درجه دستگاه را کم می کنید، مهم این است که انرژی بیشتری در رسیدن به درجه حرارت مورد نظر مصرف می کنید.

لازم به ذکر است وسایلی که حرارت تولید می کنند (تلویزیون و استریو و گاز و غیره) نزدیک به ترموستات نباشند؛ این کار ترموستات را در محاسبه ی دمای واقعی اتاق به اشتباه می اندازد.

با رعایت موارد بالا در انتخاب و نگهداری و دستگاه تهویه مطبوع و همچنین استفاده از مشاوره کارشناسان زاگرس تهویه می توانید تجریه‌ی لذت بخشی از خرید خود داشته باشید.

نوشته های مشابه