تهویه مطبوع

تامین هوای تازه در استخر های سرپوشیده توسط هواساز

تامین هوای تازه استخر توسط هواساز

بدون شک شنا یکی از ورزش های پرطرفدار در فصل گرم تابستان است و به لطف وجود استخرهای سرپوشیده از این ورزش لذت بخش در روزهای سرد سال هم می توان لذت برد.البته در محیط‌های ورزشی مانند استخرها و سالن‌های سرپوشیده که دارای جکوزی، سونای بخار، سونای خشک و استخر هستند سخت‌گیری‌ها زیاد شده و البته مفاد دستورات بهداشتی هم می بایست دقیقا رعایت ‌شود. یکی از اصلی‌ترین این دستورات حفظ بهداشت هوای سالن و استانداردهای تنظیم هوای مناسب می باشد که تامین هوای تازه استخر توسط هواساز یکی از راه های آن بوده و در این مقاله موارد اصلی در تامین هوای تازه در استخرهای سرپوشیده را بررسی میکنیم.

هوای تازه در استخر

الف) تامین هوای تازه سال

ب) کنترل دمای هوای داخل سالن

ج) کنترل رطوبت نسبی هوای سالن

د) تعویض و توزیع مناسب هوای سالن

الف)تامین هوای تازه استخر توسط هواساز:

هوای تازه در استخر

استاندارد بین المللی تاسیسات (ASHRAE) جهت محاسبه مقدار هوای مورد نیاز جهت تهویه استخر می توان محیط خیس دور استخر را یعنی شماره ۱ را به فوت مربع در عدد ۵ سانتیمتر به ازای هر فوت مربع ضرب نمود و به صورت جداگانه تعداد نفرات شناگر و یا تماشاچی را در عدد ۱۵ سانتیمتر به ازای هر نفر ضرب نمود.

ب) کنترل دمای هوای داخل سالن:

دمای استاندارد آب استخر بر روی بسیاری از واکنش های شیمیایی که در سیستمهای طبیعی انجام می گیرند اثر می گذارد. همچنین دما دارای اثر قابل ملاحظه ای بر روی حلالیت گازها در آب می باشد. درجه حرارت بالا روی قدرت گندزداها اثر دارد. یعنی گندزداها معمولا” در دمای بالاتر در استخرهای سرپوشیده شنا فعال تر هستند ، مطلوب است که دمای آب و هوای استخر کنترل گردد.

درجه حرارت آب استخر های تفریحی نباید بیش از ۲۹ درجه سانتیگراد باشد و درجه حرارت هوای اطراف استخر نباید بیش از ۴ درجه گرم تر یا ۲ درجه سردتر از آب استخر باشد. مناسب ترین درجه حرارت برای هوای پیرامون استخر ۳ درجه سانتیگراد ( ۵ درجه فارنهایت) گرمتر از آب آن است. دمای آب پیشنهادی برای استفاده عموم ۲۷ درجه سانتیگراد (۸۰ درجه فارنهایت) ۲۳-۲۴ درجه سانتیگراد (۷۴-۷۶ درجه فارنهایت) مطلوب و ۲۶-۲۸ درجه سانتیگراد (۷۸-۸۲ درجه فارنهایت) ایده ال می باشد.

هوای تازه در استخر

ج) کنترل رطوبت نسبی هوای سالن:

هوای تازه در استخر

در تمامی استخرهای سرپوشیده، رطوبت نسبی به دو دلیل زیر در محدوده ( %۵۰ تا % ۶۰ ) نگه داشته و معمولا به زیر ۵۰ درصد کاهش داده نمی شود.
در رطوبت نسبی کمتر از پنجاه درصد، به دلیل تبخیر سریع آب از روی پوست، شناگرانی که از آب خارج می شوند احساس سرمای ناخوشایندی می کنند.
در استخرها به دلیل تبخیر دائمی آب و شرایط بسیار مرطوب داخل، کاهش رطوبت نسبی فضای داخل به زیر چهل درصد مستلزم صرف هزینه بسیار زیادی است. درحالی که رطوبت نسبی بالای پنجاه درصد با صرف هزینه ای منطقی و قابل قبول امکان پذیر است.

برای افرادی که در داخل استخر شنا می کنند، رطوبت نسبی پنجاه تا شصت درصد بیشترین آسایش را به همراه خواهد داشت . در شکل زیر محدود مناسب رطوبت نسبی در استخرها نشان داده شده است . همان طور که در این نمودار مشاهده می شود رطوبت نسبی خارج از محدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آسیب پذیری شناگران و احتمال بیمار شدن آنها تحت تاثیر باکتری ها ، ویروس ها ، قارچها و کپک ها را افزایش می دهد کاهش کیفیت هوا نیز احتمال ابتلای شناگران به بیماری های ریوی و بروز مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

د) توزیع مناسب هوای سالن:

هوای تازه در استخر

یکی از مشکلات متداولی که در استخرهای سرپوشیده با پنجره های بزرگ به وجود می آید، تقطیر بخار آب موجود در هوا بر روی شیشه است. از آنجایی که پنجره ها در معرض تقطیر بخار آب هستند، طراحی سیستم های توزیع هوا باید با تمرکز بر این بخش انجام گیرد. البته با استفاده از شیشه های دو جداره، سه جداره یا شیشه های مرغوبی که ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارندمی توان این مشکل را به میزان زیادی کاهش داد.
یکی از راه حل ها برای حفظ کیفیت هوای استخر، استفاده از مواد شیمیایی جایگزین برای آب و افزایش میزان هوای تازه ورودی به محیط استخر است.
ورود هوای تازه و گرم از پایین ترین نقطه سالن و خروج هوای مرطوب از بالاترین نقطه زیر سقف سالن استخر یکی از بهترین روشهای توزیع هوا در سالن استخر می باشد.

جدول زیر دفعات تعویض هوا را برای فضاهای آبی مشخص میکند:

هوای تازه در استخر

از آنجائیکه در استخرهای سرپوشیده انتخاب دفعات تعویض هوا در تعیین سرعت هوای ورودی و خروجی نقش مهمی دارد، دقت در انتخاب ظرفیت دستگاه های تهویه شرایط مطلوبی را برای شناگران فراهم می آورد.
سرعت هوا در ارتفاع ۴.۲ متر بالای کف اطراف استخر نباید از ۷.۵ متر بر دقیقه بیشتر باشد.
در منطقه شیرجه استخر، سرعت هوا باید در تمام نقاط فضایی که شیرجه زن حرکت می کند کمتر از مقدار فوق باشد.
در استخرهایی با محل مجزای تماشاچی، سرعت هوا می تواند ۱۲تا ۱۵ متر بر دقیقه در محل نشستن تماشاچی ها افزایش پیدا کند، مگر اینکه محل نشستن تماشاچی ها در جایی باشد که شناگران نیز حضور دارند.

نوشته های مشابه