تهویه صنعتی, تهویه مطبوع

تهویه مطبوع هواپیما‌های مسافربری

تهویه مطبوع هواپیما

امروزه با اینکه سفر هوایی بسیار رایج و متداول شده است، هنوز هستند افرادی که از پرواز با هواپیما می ترسند و از تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری اطلاعی ندارند! این افراد گاهی دلایل و باورهای غلطی برای این نگرانی خود دارند که یکی از این باورها کثیف بودن هوای داخل هواپیما است. این افراد فکر می کنند چون تعداد زیادی مسافر در یک محفظه بسته نفس می کشند پس هوای داخل هواپیما به شدت آلوده است و احتمال بیمار شدن مسافران وجود دارد که اگر مسافری در هواپیما بیمار باشد بقیه مسافران هم بیمار می شوند؛ چون همان هوا را نفس می کشند!

تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری

با این حال، باید بدانید که این باور کاملا اشتباه است و اتفاقا برعکس، هوای داخل کابین هواپیما از بسیاری از مکان های روی زمین هم تمیزتر است و خوشبختانه به لطف سیستم تهویه هوای داخل هواپیما این موضوع صحیح نیست و کیفیت هوای داخل کابین به دقت کنترل می شود. در واقع، هوای داخل هواپیما از هوای بسیاری از ادارات و حتی بیمارستان ها هم تمیزتر است.

معرفی سیستم تهویه و استانداردها

تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری

هواپیماها از سیستم های فیلتر هوای پیشرفته و قدرتمندی استفاده می کنند. به جز هواپیماهای کوچک و قدیمی، هواپیماهای مدرن و جدید مجهز به فیلتر هوای راندمان بالای هپا (HEPA) هستند (فیلترهای موسوم به فیلترهای HEPA می‌توانند تا ۹۹% میکروب های موجود در هوای داخل هواپیما را فیلتر کنند. این فیلترها در تمام قسمت‌های هواپیما وجود دارند و به یک اندازه هوا را فیلتر می‌کنند). این سیستم های تهویه به طور مداوم هوای داخل کابین را به گردش در می آورند و آن را با هوای تازه ترکیب می کنند. هرچه فیلترها کثیف تر شوند بازدهی بالاتری پیدا می کنند.

به همین دلیل این فیلترها در یک هواپیمای بزرگ مثل بوئینگ ۷۴۷ که ظرفیت تعداد زیادی مسافر دارد به خوبی جوابگو هستند. گردش هوا خیلی سریع اتفاق می افتد. سیستم تهویه هوای داخل هواپیما تقریبا ۱۵ تا ۳۰ بار در ساعت هوا را تهویه می کند و به همین دلیل همیشه مسافران در حال تنفس هوای تازه و تمیز هستند.

منبع تامین هوای کابین هواپیما

تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری

منبع تامین هوای داخل کابین پرواز ،هوای فشرده تولید شده توسط موتورها در پرواز و APU و یا Air Condition زمینی در روی زمین و در زمان پارک هواپیما می باشد. هوای مورد نیاز مسافرین به غیر از زمان اتصال هوای Air Condition زمینی به هواپیما، و در زمانی که از طریق موتور یا APU تامین می گردد با عبور از سامانه Air Condition هواپیما و عبور از فیلترهای مختلف، بصورت تمیز و با درجه حرارت مناسب وارد کابین هواپیما می شود و در کابین های تحت فشار با خروج از Out Flow valve و تنظیم این میزان خروجی موجب حفظ فشار داخل کابین در تناسب با فشار خارج هواپیما و قابل تحمل کردن کابین برای مسافرین می گردد. 

سیستم های تهویه مطبوع هواپیما قادر می باشند تا در هر دقیقه و برای هر مسافر ۱۵ تا ۲۰ فوت مکعب هوا تولید و در اختیار قرار دهند. چرخش هوای داخل کابین به حدی است که می توان گفت هر ساعت ۲۰ تا ۳۰ بار هوای داخل کابین عوض می گردد .

تمیزی هوای کابین از ویروس های مختلف با تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری

ویروس‌های هوازی (مانند ویروس سل و سرخک و کرونا و غیره) آن دسته از ویروس‌هایی هستند که می‌توانند چندین ساعت در هوا شناور بوده و از طریق قطره‌های بسیار کوچک منتقل شوند. سیستم فیلتر هوای هواپیماها می‌تواند هوای محیط اطراف مسافران را کاملا پاکسازی کند .در واقع، استفاده از باز گذاشتن سیستم دریچه هوا با ایجاد توربولانس در جریان هوای اطراف شما باعث دور شدن این ذرات ناخوشایند و هدایت آن‌ها به سمت خروجی هوا در کناره‌های دیوار می‌شود. علاوه بر این، هوای داخل هواپیما تا حدودی خشک و عاری از رطوبت است و این دریچه‌ها علاوه بر پاکسازی ویروس‌ها به تنظیم رطوبت داخل کابین نیز کمک موثری می‌کنند.

نوشته های مشابه