تهویه مطبوع, دانسنتی ها

سیستم های تهویه مطبوع و ویروس کرونا (COVID-19)

کرونا

از سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع برای حفظ دما و رطوبت هوای داخل خانه در سطح سالم و آسایش استفاده می شود. یک سیستم سالم که عملکرد مناسبی دارد با افزایش سرعت تعویض هوا، کاهش گردش مجدد هوای داخلی و افزایش استفاده از هوای بیرون، گسترش ویروس کرونا را در فضاهای داخلی کاهش می دهد. از حالت های چرخش هوای محیط بسته (که اباعث چرخش مجدد هوا می شوند) نباید استفاده شود. سیستم های تهویه مطبوع باید به طور منظم بررسی، نگهداری و تمیز شوند.

با انتشار ویروس کرونا و شیوع این بیماری در سراسر جهان و خبر از بین رفتن انسان ها لازم است نکاتی ساده و در عین حال مهم وکاربردی درمورد مقابله با این ویروس توسط سیستم های تهویه مطبوع یادآوری شود. با رعایت این نکات ساده و انتشار این مطلب می توان تا حدود زیادی از شیوع این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.
انجمن تاسیسات ایالات متحده آمریکا (ASHRAE) دستورالعمل در خصوص ضد عفونی کردن سیستم های تهویه جهت مقابله با ویروس کرونا منتشر کرده است که اهمیت این موضوع را نشان می دهد.

متاسفانه در بسیاری از پروژه های ساختمانی از جمله مراکز درمانی، بیمارستان ها، درمانگاه ها، مطب های خصوصی و… که شاهد آن ها بوده ایم به دلایل مختلف مانند نبود نظارت کافی، سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع اشتباه طراحی و اجرا شده و اکنون به عامل انتشار بیماری کرونا تبدیل شده اند.

ضد عفونی کردن هوا

کرونا

طبق نظر کارشناسان ویروس کرونا توسط آب دهان افراد مبتلا، عطسه، سرفه و صحبت کردن درهوا پخش می شود و بر روی سطوح مختلف فلزی تا چند روز زنده باقی می ماند و در نتیجه دستگاه های سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع موجود در فضای شما می تواند درصورت انجام ندادن نکاتی ساده خود عامل خطرناکی برای انتشار بیماری کرونا باشد.

ضد عفونی کردن هوا برای پیش گیری از بیماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی در سیستم سرمایش وگرمایش از این دستگاه ها می توانید همزمان به عنوان دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد و هوای تنفسی فضای خود را در جهت از بین بردن ویروس کرونا ضد عفونی و استریل کرده و زنجیره انتشار آن را قطع کنید در نتیجه امنیت و سلامت را برای اطرافیان خود به ارمغان بیاورید.
برای پیش گیری از بیماری کرونا هوای محیط خود را ضد عفونی و استریل کنید به عبارتی سعی کنید در هوای پاک و سالم تنفس کنید.

سیستم های تهویه مطبوع و کرونا

با توجه به نکات زیر و با استفاده از دستگاه های سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع ویروس کرونا را می توان از بین برده و از انتشار آن جلوگیری کنیم.

  • باید دستگاه هایی که دارای یونیت داخلی هستند مانند فن کویل، هواساز، داکت اسپلیت، پنل داخلی کولر گازی را خاموش کرده کلیه اجزاء داخلی آن اعم از کویل ها و مبدل ها را با مواد شوینده و آب داغ با استفاده از بخارشور یا اسپری های مخصوص شستشو دهیم. در هنگام شستشو از قطع برق اطمینان حاصل کنید و مراقب قطعات برقی دستگاه باشید که آسیب نبینند.
  •  پس از شستشو دستگاه های داخلی، با محلول های ضدعفونی مانند محلول آب و الکل سفید (الکل طبی) اجزاء داخل دستگاه را کاملا ضدعفونی کنید. برای ضد عفونی کردن دستگاه های تهویه از محلول های شیمیای که برای افراد و دستگاه تنفسی مضر می باشد استفاده نکنید یا در صورت استفاده پس از روشن کردن دستگاه پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه بیرون با هوای داخل فضا تعویض گردد.
    با توجه به ساختار چرب ویروس کرونا، استفاده از محلول آب و الکل طبی می تواند بسیار مناسب وتاثیرگذار قرارگیرد. نکته ای که حائز اهمیت است استفاده از الکل صنعتی برای اینکار مناسب نیست و خطر مسمومیت وجود دارد.
  • پس از شستشو و ضدعفونی کامل دستگاه های تهویه خود را تا ۳۰ دقیقه روشن نکنید.

نحوه شستن فیلتر ها و دریچه های سیستم های تهویه مطبوع

کرونا
  • فیلترهایی که در قسمت هوای برگشت قرار دارند را خارج کنید و توسط آب داغ و مواد شوینده کاملاً شسته و چربی زدایی کنید.
  •  فیلترها را با استفاده از محلول آب و الکل طبی (الکل سفید) ضد عفونی کرده آن را در محل خود قرار دهید.
  •  با توجه به انتشار این ویروس هر هفته حداقل یک تا دو بار فیلتر دستگاه سرمایش و گرمایش خود را شسته و ضد عفونی کنید.
  • هفته ای یک بار کلیه دریچه های رفت و برگشت دستگاه را طبق روش ذکر شده شسته و ضدعفونی کنید. چون دریچه ها فلزی بوده و مکان مناسبی جهت تکثیر این ویروس می باشند پس به پاکیزگی آنها اهمیت دهید.
  • در صورت نزدیک نبودن به محل های انتشار ویروس سعی کنید هر روز با باز کردن پنجره ها و ایجاد جریان هوای تازه بیرون به تعویض هوای داخل با هوای بیرون کمک کنید.
  • پس از انجام نکات ذکر شده هر روز حداقل دو بار محلول ضدعفونی کننده آب و الکل طبی که برای سلامتی انسان و دستگاه تنفسی مضر نیست را به دریچه هوای برگشت دستگاه اسپری کنید تا جریان هوای برگشت، محلول ضدعفونی کننده را به داخل دستگاه کشیده اجزای داخلی آن وکانال ها و دریچه های هوا را ضدعفونی کند.
  • در صورت استفاده از فیلتر یو وی حتما باید در داخل کانال یا داخل دستگاه در مسیر جریان هوا و توسط تکنسین متخصص نصب گردد. این فیلتر ها در هواساز های هایژنیک جهت بیمارستان ها و اماکنی که دارای اتاق تمیز هستند کاربرد دارد.
  • طبق نظر کارشناسان تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش بر روی پوست و چشم خطرناک و بسیار مضر می باشد.
کرونا

نکات مهم جهت چیلر، هواساز و فن کویل در برابر کرونا

کرونا
  • دمای محیط داخلی مورد استفاده بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتیگراد و رطوبت بین ۴۰ تا ۷۰ درصد تنظیم گردد.
  • فن های هواساز های متصل به چیلر یا داکت اسپلیت با قابلیت جابجایی هوا در بیشترین ظرفیت فعالیت خود قرار بگیرند.
  • حداقل یک ساعت قبل از حضور افراد در ساختمان شروع به کار کرده و یک ساعت بعد از خروج کلیه افراد به سرعت حداقل کاهش یابد.
  • در سیستم های تهویه مرکزی چیلر و هواساز که از هوای برگشتی استفاده می کنند، در صورت امکان دمپرهای هوای برگشتی باید تماما بسته شوند و وجود فیلتر در کانال هوای برگشتی دلیلی برای استفاده از آن نمی شود زیرا فیلترهای استاندارد موجود قادر به حذف ویروس نیستند. تنها فیلترهای هپا با حداقل راندمان بالاتر از ۱۳ این توانایی را دارند که آن ها هم به دلیل افت فشار ایجاد شده و هزینه بالا در همه جا قابلیت کاربرد ندارند و فقط در موارد خاص می توان از آنها استفاده نمود.
  • فیلترهای فن کویل و هواسازهای مورد استفاده در فضاهای عمومی بطور روزانه شستشو و تمیز شود.
  • در مورد هواساز های مرکزی که قادر به تامین تمامی هوای مورد نیاز از هوای بیرون نیستند همچنان توصیه می شود، در صورت وجود زیر ساخت کافی در تجهیز، هوای برگشتی به طور کامل به خارج از ساختمان تخلیه گردد. در این صورت نرخ جریان هوای ورودی کاهش یافته ولی در عوض تمام هوای تامین شده برای ساختمان، از هوای تازه به دست خواهد آمد.